فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

نمایش کادر های محاوره ای(کنترل FolderBrowserDialog)

کنترل FolderBrowserDialog :

بعضی از مواقع ممکن است در برنامه نیاز داشته باشید به کاربر اجازه دهید که به جای انتخاب یک فایل، یک فولدر را مشخص کند. برای مثال ممکن است بخواهید کاربر فولدری را برای ذخیره فایلهای پشتیبان و یا فولدری را برای ذخیره فایلهای موقتی برنامه مشخص کند. در این مواقع می توانید با استفاده از کنترل FolderBrowserDialog، کادر استاندارد Browse For Folder را در برنامه نمایش دهید. همانطور که ممکن است در دیگر برنامه های ویندوزی نیز مشاهده کرده باشید، این کادر فقط فولدرهای موجود در کامپیوتر را نمایش می دهدو به واسطه آن کاربر می تواند فولدری را در برنامه مشخص کند. همانند تمام کادرهای دیگر، کادر FolderBrowser نیز هم می تواند به صورت کنترل مورد استفاده قرار گیرد و هم به صورت یک کلاس. شکل زیر یک کادر FolderBrowser را بدون تنظیم خاصیتهای آن(با مقادیرپیش فرض خاصیت ها) نمایش می دهد. توجه کنیدکه در قسمت پایین این فرم یک دکمه فرمان Make New Folder وجود دارد که به کاربر اجازه می دهد فولدر جدیدی را ایجاد کند.

خاصیتهای کنترل FolderBrowser :

قبل از اینکه نحوه استفاده از این کنترل را در کد مشاهده کنیم بهتر است به بررسی خاصیتهای مهم آن بپردازیم. در جدول زیر لیستی از نام و نحوه استفاده از خاصیتهای مهم این کنترل آورده شده است.
Description == مشخص کننده متنی است که به عنوان توضیح در کادر نمایش داده می شود.
RootFolder == مشخص کننده آدرس فولدری است که به صورت پیش فرض باید در کادر نمایش داده شود.
SelectedPath == مشخص کننده آدرس مسیری است که به وسیله کاربر انتخاب شده است.
ShowNewFolderButton == مشخص می کند آیا دکمه ی Make New Folder در کادر نمایش داده شود یا نه؟
کادر محاوره ای FolderBrowser اولین کادری است که تقریبا از تمام خاصیتهای آن استفاده خواهید کرد.
همانند تمام کادرهای دیگر، این کنترل نیز دارای متدی به نام ShowDialog است که باعث نمایش داده شدن کادر در برنامه می شود. نحوه استفاده از این متد در این کنترل همانند کادرهای دیگر است، بنابراین نیازی به توضیح مجدد آن نیست.

استفاده از کنترل FolderBrowser :

همانند تمام کادرهای محاوره ای دیگر، قبل از نمایش کادر Browse For Folder باید بعضی از خاصیتهای آن را تغییر دهیم. سه خاصیتی که عموما قبل از نمایش این کادر تنظیم می شوند در قطعه کد زیرنشان داده شده اند. اولین خاصیت Description است که یک توضیح و یا دستورالعمل را برای کاربر در صفحه نمایش می دهد. متنی که در این خاصیت قرار داده شود، هنگام فراخوانی تابع ShowDialog در بالای کادر نوشته خواهد شد.
خاصیت بعدی خاصیت RootFolder است. این خاصیت مشخص می کند که هنگام نمایش کادر، چه فولدری به صورت پیش فرض نمایش داده شود. این خاصیت مقداری را از شمارنده SpecialFolder . Environment دریافت می کند و این شمارنده نیز خود حاوی آدرس فولدرهای مخصوص سیستم عامل ویندوز مانند فولدر My Documents است. خاصیت دیگری که قبل از نمایش کادر تنظیم می شود، خاصیت ShowNewFolderButton است. اگرمقداراین خاصیت برابر با true باشد، دکمه ی Make New Folder در کادر نمایش داده می شود تا به کاربر اجازه داده شود فولدر جدیدی را ایجاد کند. درغیراین صورت این دکمه نمایش داده نخواهد شد.
بعد از تنظیم خاصیت های لازم، می توانید با فراخوانی تابع ShowDialog کادر Browse For Folder را نمایش دهید:
این تابع نیز همانند کادرهای قبلی مقداری را از نوع DialogResult بر می گرداند که می توانید با استفاده از یک دستورif به بررسی نتیجه آن بپردازید. برای دسترسی به آدرس فولدری که کاربر انتخاب کرده است می توانیداز مقدار خاصیت SelectedPath استفاده کرده و آن را در متغییری ذخیره کنید. این خاصیت آدرس کامل فولدرانتخاب شده توسط کاربر را برمی گرداند. برای مثال اگر کاربر فولدرtemp را درون درایوC انتخاب کند، مقدار این خاصیت به صورت  C:\tempخواهد بود.
در امتحان کنید بعد، مجددا از پروژه Dialogs استفاده کرده و کادرBrowse For Folder را نمایش می دهیم. اگر کاربرفولدری را در این کادر انتخاب کرد، آدرس آن را درTextBox درون فرم نمایش خواهیم داد.

امتحان کنید: کاربا کنترل FolderBrowser

  • به قسمت طراحی فرم در پروژه Dialogs بروید.
  • با استفاده از جعبه ابزار کنترل Button دیگری را به برنامه اضافه کرده و خاصیتهای آن را بر طبق لیست زیر تنظیم کنید:
Name == btnBrowse
Text == Browse
Location == 367;158
Anchor == Top,Right
  •  حال باید یک کنترل FolderBrowserDialog را به برنامه اضافه کنید. برای این کار درجعبه ابزار به قسمت Dialogs بروید و بر روی کنترل FolderBrowserDialog دو بار کلیک کنید. مشاهده خواهید کرد که این کنترل نیز همانند کنترلهای قبلی به قسمت پایین بخش طراحی فرم اضافه خواهد شد.
  •   برروی دکمه ی btnBrowse دو بار کلیک کنید تا متد مربوط به رویداد Click آن ایجاد شود. سپس کد زیررا در آن متد وارد کنید:
  •   تمام کد مورد نیاز برای این برنامه همین بود. برای امتحان عملکرد برنامه، در نوار ابزار روی دکمه Start کلیک کنید.
  • هنگامی که فرم برنامه نمایش داده شد، روی دکمه ی Browse کلیک کنید. کادر Browse For Folder همانند شکل زیر نمایش داده خواهد شد.

  •  فولدری را در کامپیوترخود مشاهده کرده وروی دکمه فرمان OK کلیک کنید. مشاهده خواهید کرد که آدرس کامل فولدر مشخص شده، همانند شکل زیردر فرم نمایش داده خواهد شد.


 

چگونه کار می کند؟

قبل از این که Browse For Folder را نمایش دهید، باید بعضی از خاصیتهای آن را تنظیم کنید تا ظاهر آن با برنامه هماهنگ شود. اولین خاصیت، خاصیت Description است که برای راهنمایی کاربردر مورد این کادر به کار می رود. همانطور که مشاهده می کنید مقدار این متغییردرابتدای این کادر نمایش داده می شود. خاصیت بعدی، خاصیت RootFolder است که فولدر پیش فرض را مشخص می کند. در این برنامه My Computer را به عنوان فولدر پیش فرض در نظر گرفته ایم. همانطور که مشاهده می کنید، هنگام نمایش کادر درایو های موجود درMy Computer به طورپیش فرض نمایش داده می شوند. در انتها نیز خاصیت ShowNewFolderButton را برابر با false قرار می دهیم تا این دکمه در کادر نمایش داده نشود.
سپس کادرای را با فراخوانی متد ShowDialog نمایش می دهیم و سپس با استفاده از دستور if بررسی می کنیم که کاربر روی دکمه OK کلیک کرده است و یا روی دکمه Cancel:
اگر کاربر روی دکمه OK کلیک کرده بود، آدرس فولدر انتخاب شده توسط کاربر را که در خاصیت SelectedPath قرارگرفته است در فرم نمایش داده خواهد شد.

 

 

این


موضوعات مرتبط: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل FolderBrowserDialog) ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:, | 8:7 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

 نمایش کادر های محاوره ای(کنترل Print Dialog)

کنترل PrintDialog:

هربرنامه ای معمولا در قسمتی نیاز به امکان چاپ دارد. این نیاز می تواند به صورت نیاز به چاپ ساده ی یک متن و یا موارد پیشرفته تری مانند چاپ قسمتی از متن و یا صفحات مشخصی از آن باشد. درقسمت بعد به بررسی چگونگی چاپ یک متن ساده خواهیم پرداخت و نحوه ی استفاده از کلاسهای مربوط به چاپ درNET. رامشاهده خواهیم کرد.
یکی از کنترل هایی که درویژوال برای چاپ به کار می رود، کنترل      PrintDialog است. این کنترل کار چاپ را انجام نمی دهد. بلکه به کاربراجازه می دهد چاپگری را برای چاپ انتخاب کرده وتنظیمات قبل از چاپ را درآن چاپگر انجام دهد. برای مثال کاربر می تواند دراین کادرجهت صفحه، کیفیت چاپ ویا محدوده موردنظر برای چاپ را تعیین کند. شما ازاین ویژگی ها درمثال بعدی استفاده نخواهید کرد، اما همانطور که درشکل زیرمشاهده می کنید تمام این قابلیت ها به وسیله کادر PrintDialog قابل دسترسی است.
همانند تمام کادرهایی که در بخشهای قبلی مشاهده کردید، کادرPrintنیز دارای دو دکمه OK و Cancel است. بنابراین تابع ShowDialog مربوط به این کادر هم مقدار OK.DialogResult ویا Cancel.DialogResultرا بر می گرداند و می تواند از دستور if برای بررسی نتیجه برگشت داده شده توسط کادر استفاده کنید.

خاصیتهای کنترل PrintDialog :
در جدول زیرلیستی از خاصیتهای پر کاربرد کنترل PrintDialog و نیز توضیح آنها آمده است:
AllowPrintTofile == مشخص می کند آیا در کادرگزینه Print To File فعال باشد یا نه ؟
AllowSelection == مشخص می کند درکادر، دکمه رادیویی Selectin فعال باشدیا نه؟
AllowSomePages == مشخص می کند در کادر، دکمه رادیویی Pages فعال باشد یا نه؟
Document ==مشخص کننده سندی است که برای چاپ استفاده می شود.
PrinterSettings == تنظیماتی که در کادر، برای چاپگر انتخابی اعمال می شود را نگهداری می کند.
PrintToFile ==مشخص می کند آیا گزینه Print to file انتخاب شده است یا نه؟
ShowHelp ==مشخص می کند آیا دکمه فرمان Help در کادر نمایش داده شود یا نه؟
ShowNetwork ==مشخص می کند دکمه فرمان Network در کادر Print نمایش داده شود یا نه؟

استفاده ازکنترل PrintDialog :

برای نمایش کادرPrint کافی است که تابع ShowDialog آن را فراخوانی کنید. به این صورت کادر Print همانند شکل زیر نشان داده خواهد شد. همانطور که پیشتر نیز گفتم کنترل PrintDialog فقط کادری را برای تنظیمات چاپ نمایش می دهد و هیچ متنی را نمی تواند چاپ کند. قطعه کد زیر برای نمایش کادر Print می تواندمورد استفاده قرار بگیرد:

کلاس PrintDocument :

قبل از این که تابع ShowDialog در کنترل PrintDialog را فراخوانی کنید، باید خاصیت Document کلاس PrintDialog را تنظیم کنید. این خاصیت مقداری از نوع کلاس PrintDocument دریافت می کند. کلاس PrintDocument می تواند تنظیمات چاپگر را دریافت کرده و سپس با توجه به آن نتظیمات، خروجی خود (که در حقیقت همان اطلاعات مورد نظر ما است) را برای چاپ به چاپگر می فرستد. این کلاس درفضای نام System .Drawing .Printing قرار دارد. پس بهتر است که قبل از استفاده از آن برای اینکه هر بارنام کامل این فضای نام را وارد نکنیم، با استفاده از راهنمای using آن را به برنامه اضافه کنیم.

خصوصیات کلاس PrintDocument :

قبل از ادامه بهتر است نگاهی به بعضی از خصوصیات مهم کلاس PrintDocument که در جدول زیر آمده اند داشته باشیم.
DefaultPageSettings == مشخص کننده ی تنظیمات پیش فرض چاپگر برای چاپ سند(اطلاعات) مورد نظر است.
DocumentName == مشخص کننده نامی است که هنگام چاپ سند نمایش داده می شود. همچنین این نام در کادر Print Status ودر لیست اسناد موجود در صف چاپ برای مشخص کردن سند نوشته می شود.
PrintController == محتوی شیئ از کلاس PrintController است که پروسه چاپ را مدیریت می کند.
PrinterSettings == مشخص کننده چاپگری است که برای چاپ این سند استفاده می شود.

چاپ یک سند :

متد Print از کلاس PrintDocument سندی را به وسیله چاپگر مشخص شده در خاصیت PrinterSettings چاپ می کند. هنگامی که این تابع را در برنامه فراخوانی کنید، هر بار که صفحه ای بخواهد به وسیله این تابع چاپ شود متد مربوط به رویدادPrintPage از کلاس  PrintDocument نیز فراخوانی می شود. تابع Print به وسیله این متد مشخص می کند که کدام بخش از فایل باید در صفحه جاری چاپ شود. بنابراین قبل از اینکه بتواند متنی را چاپ کنید باید متدی را برای این رویداد ایجاد کنید. سپس در این متد باید یک صفحه از متن را به وسیله کلاس StreamReader از فایل خوانده و آن را به چاپگر بفرستید تا چاپ شود.
در بخش امتحان کنید زیر مشاهده خواهیم کرد که چگونه می توان محتویات یک فایل متنی را به وسیله کلاس PrintDocument چاپ کرد.

امتحان کنید: کار با کنترل PrintDialog

  •   درمحیط ویژوال استودیو، پروژه Dialogs را باز کنید.
  • با استفاده از جعبه ابزار کنترل Button دیگری را بر روی فرم قرار داده و خاصیتهای آن را مطابق لیست زیر تنظیم کنید:
خاصیت Name را برابر با btnPrint قرار دهید.
خاصیت Anchor را برابر با Top’Right قرار دهید.
خاصیت Location را برابر با 367;128 قرار دهید.
خاصیت Text را برابر با Print قرار دهید.
  • در جعبه ابزار به قسمت Printing بروید وبر روی کنترل PrintDialog دو بار کلیک کنیدتا بر روی فرم قرار بگیرد. مشاهده خواهید کرد که این کنترل نیز همانند کادرهای قبلی، در پایان قسمت طراحی فرم قرار می گیرد.
  • به قسمت ویرایشگر کد بروید و با استفاده از راهنمای using فضای نامهای زیر را به برنامه اضافه کنید:
  •  حال متغیرهایزیر را به صورت عمومی در ابتدای کلاس مربوط به فرم برنامه تعریف کنید:
  • به قسمت طراحی فرم برگردید وبر روی دکمه ی btnPrint دو بار کلیک کنید تا متد مربوط به رویداد کلیک آن ایجاد شود. سپس کد زیر را در این متد وارد کنید:

موضوعات مرتبط: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل Print Dialog) ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:, | 7:58 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فصل ششم: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل ColorDialog)

کنترل Color Dialog

در مواقعی ممکن است نیاز اشته باشید که به کاربر اجازه دهید رنگی را در بنامه انتخاب کند. برای مثال ممکن است بخواهید از این رنگ در تنظیم رنگ پس زمینه ی فرم، در تنظیم رنگ یک کنترل و با برای تنظیم رنگ متن داخل TextBox استفاده کنید.
کنترل Color Dialog که در شکل زیر نشان داده است به کاربر اجازه می دهد بین 48 رنگ ساده رنگی را انتخاب کنید.

دقت کنید که علاوه بر این رنگ های ابتدایی کاربر می تواند بر روی دکمه ی  Define Custom Color کلیک کرده و با ترکیب رنگ ها، رنگ مورد نظر خود را ایجاد کند. این مورد باعث انعطاف پذیری بیشتر این کادر می شود و به کاربر اجازه می دهد رنگ مورد نظر خود ایجاد کند.این مورد باعث انعطاف پذیری بیشتر این کادر می شود و به کاربر اجازه می دهد رنگ مورد نظر خود را ایجاد کرده و در برنامه از آن استفاده کند.

خاصیت های کنترل Color Dialog

AllowFullOpen: مشخص می کند که ایا کاربر می تواند از قسمت Custom Color  نیز برای تعریف رنگ جدید استفاده کند یا نه. در صورتی که مقدار این گزینه برابر با False  باشد، دکمه فرمان Define Custom Color غیری فعال خواهد بود.
AnyColor: مشخص می کند که آیا کادر محاواره ای تمام رنگه های موجود را به عنوان .................

 


موضوعات مرتبط: فصل ششم: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل ColorDialog) ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 12 شهريور 1393برچسب:, | 7:53 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فصل ششم: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل Font Dialog)

کنترل Font Dialog

هماند کادر های Open File Dialog و Save File Dialog کادر محاواره ای Font Dialog هم می تواند به صورت یک کنترل و هم می تواند به صورت یک کلاس مورد استفاده قرار بگیرد. استفاده از این کادر بسیار راحت است. کافی است تعدادی از خاصیت آن را تنظیم کنید، کادر را نمایش دهید و سپس با استفاده از خاصیت های کادر مشخص کنید که کدام فونت توسط کاربر انتخاب شده است.

 

خاصیت های کنترل font Dialog:

Allow Script Change: مشخص می کند آیا کاربر می تواند با استفاده از قسمت اسکریپت کادر مجموعه کاراکتر هایی جدای از آنچه در قسمت Script مشخص شده است را انتخاب کند یا نه؟ در صورت اینکه مقدار این خاصیت برابر با True باشد، تمام مجموعه کاراکتر های موجود در قسمت Script نمایش داده می شود.
Color: رنگ فونت انتخاب شده را مشخص می کند.
Font: نام فونت انتخاب شده را مشخص می کند.
Font Must Exist: مشخص می کند که اگر کاربر نام فونتی را انتخاب کرد که وجود نداشت، کادر پیغامی برای خطا نمایش داده شود یا نه؟
Max Size: حد اکثر اندازه ای که کاربر می تواند برای فونت انتخاب کند  را مشخص می کند.
Min Size: حداقل اندازه ای که کاربر می تواند برای فونت انتخاب کند  را مشخص می کند.
Show Apply: مشخص می کند در کادر محاواره ای که نمایشه داده می شود باید دارای دکمه Apply نیز باشد یا نه؟
Show Color: مشخص می کند که کادر فونت، امکان انتخاب رنگ نیز باشد یا نه؟
Show Effect: مشخص می کندآیا کادر فونت دارای قسمتی برای تعیین خط دار بودن، زیر خط دار بودن و انتخاب رنگ متن توسط کاربر باشد یا نه؟
Show Help: مشخص می کندآیا کادر فونت دارای دکمه فرمان  Help باشد یا نه؟

 

متد های کنترل Font dialog:

در مثال زیر ما فقط از یکی از متدهای Font dialog استفاده خواهیم کرد که آن نیز متد Show Dialog برای نمایش کادر محاواره ای خواهد بود.

 

امتحان کنید:کار با کنترل Font Dialog

  • مجددا پروژه Dialogs ..........................

موضوعات مرتبط: فصل ششم: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل Font Dialog) ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 9 شهريور 1393برچسب:, | 8:26 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فصل ششم: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل Save File Dialog)

کنترل Save File Dialog

کنترل Save File Dialog کارکردی مشابه با کنترل Open File Dialog دارد، البته در جهت عکس. این کنترل به شما اجازه می دهد یک نام و آدرس را برای ذخیره یک فایل در دیسک از کاربر دریافت کنید. مجددا باید ذکر کنم که همانند کنترل Open File Dialog این کنترل نیز فایلی را در دیسک ذخیره نمی کند بلکه فقط یک رابط استاندارد را برای برنامه به وجود می آورد تا کاربر به وسیله آن بتواند مجلی را برای ذخیره اطلاعات مشخص می کند.

خاصیت های کنترل Save File Dialog

در جدول زیر لیستی از خصوصیت های کاربرد کنترل Save File Dialog به همراه کاربرد آن ها آورده شده است. همانطور که مشاهده می کنید این کنترل و یا این کلاس بسته به نوعی که از آن استفاده می کنید، خاصیت های زیادی دارد که می توان به وسیله آن ها، رفتار کنترل را در برنامه تغییر داد.

خاصیت:

Add Extension: مشخص می کند اگر کاربر پسوند فایل را تعیین نکرد، برنامه به طور اتوماتیک پسوند را به فایل اضافه کند.
Check File Exist: مشخص می کند اگر کاربر نام فایلی را مشخص کرد که در دیسک وجود داشت، پیغام هشداری نمایش داده شود یا نه؟
Check Path Exist: مشخص می کند اگر کاربر آدرس فایلی را مشخص کرد که در دیسک وجود نداشت پیام هشداری نمایش داده شود یا نه؟
Create Prompt: مشخص می کند اگر کاربر فایلی را مشخص کرد که در دیسک وجود نداشت، برای ایجاد آن فایل از کاربر سوال شود یا نه؟
Default Ext: پسوند پیش فرض را در این کادر مشخص می کند.
Dereference Links: مشخص می کند که اگر کاربر یک شروت کات را انتخاب کرد، آدرس فایل اصلی که شورت کات به آن اشاره می کند برگشته شود و یا آدرس خود فایل شورت کات به برنامه برگردد.
File Name: نام فایلی که در کادر توسط کاربر انتخاب شده است را بر می گرداند. این خاصیت که شامل یک آرایه رشته ای است نیز به صورت فقط خواندنی است.
File Names:نام فایلهایی که در کادر توسط کاربر انتخاب شده است را بر می گرداند. این خاصیت که شامل یک آرایه رشته ای است نیز به صورت فقط_خواندنی است.
Filter: این خاصیت حاوی رشته ای است که برای فیلتر کردن فایلهایی که در پنجره Save  نمایش داده شوند به کار می رود. به وسیله این رشته می توانید، چندین گروه فیلتر را برای پنجره مشخص کنید تا در جعبه ترکیبی موجود در این پنجره نمایش داده شوند و کاربر بتواند یکی از آنها را انتخاب کند.
Filter Index: مشخص کننده اندیس فیلتری است که هم اکنون در کادر محاواره ای انتخاب شده است.
Initial Directory: مشخص کننده آدرس دایرکتوری است که باید در ابتدا، در پنجره Save نمایش داده شود.
Overwrite Prompt: مشخص می کند اگر کاربر خاست فایل را بر روی فایل دیگری ذخیره کند، پیغام هشدار به کاربر نمایش داده شود یا نه؟
Resotre Directory: تعیین می کند آیا کادر Save باید ادرس دایرکتوری را که قبل ار بسته شدن در آن قرار داشت برگرداند یا نه؟
Show Help: مشخص می کند که آیا دکمه Help نیز در پنجره Save نمایش داده شود یا نه؟
Title: مشخص کنند متنی است که در نوار عنوان پنجره Open نمایش داده می شود.
Validate Names: مشخص می کند که آیا پنجره فقط باید نام فایل های معتبر ویندوزی را قبول کند و یا هر نامی را بتواند دریافت کتد

متد های کنترل Save File Dialog:

متد های کنترل Save File Dialog همانند متد های کنترل Open File Dialog هستند. برای مطالعه متد های کنترل Open File Dialog می توانید به بخش قبلی مراجعه کنید. در تمام مثال های بعدی نیز همانند کنترل Open File Dialog از تابع Show Dialog برای نمایش کادر Save استفاده می کنیم.

استفاده ای کنترل Save File Dialog:

برای بررسی نحوه کار کرد کنترل Save File Dialog از پروژه Dialogs در قسمت قبلی استفاده می کنیم. در این قسمت می خواهیم برنامه را به صورتی تغییر دهیم که متن داخل TextBox را در فایلی ذخیره کند.
در این قسمت با استفاده از کنترل Save File Dialog پنجره Save File را به کاربر نمایش داده و به او اجازی می دهیم تا مکانی را برای ذخیره محتویات TextBox مشخص کند سپس محتویات داخل آن را در فایلی در مسیر مشخص شده توسط کاربر ذخیره می کنیم.

امتحان کنید: کار با کنترل Save File Dialog

  • برنامه Dialogs را که در قسمت قبل ایجاد کرده بودیم، مجددا باز کنید.
  • در فرم اصلی برنامه کنترل Button  دیگری اضافه کرده وخاصیت های آن را برابر با لیست زیر قرار دهید.

خاصیت های کنترل را مانند زیر تنظیم کنید:

Name ==btnSave
Text ==Save
Anchor == Top,Right
Location == 367;38
  • در جعبه ابزار به قسمت Dialogs بروید و بر روی کنترل Save File Dialog دو بار کلیک کنید به این ترتیب یک کنترل Save File Dialog در قسمت پایین طراحی فرم قرار میگیرد

 


موضوعات مرتبط: فصل ششم: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل Save File Dialog) ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 9 شهريور 1393برچسب:, | 8:20 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فصل ششم: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل OpenFileDialog)

کنترل OpenFileDialog

تقریبا در نوشتن برنامه های ویندوز  شرایطی وجود دارد که بخواهید داده هایی را در فایل نوشته و یا از آن بخوانید، پس به کنترلی نیاز دارید تا به وسیله آن بتوانید فایلی را بز کنید و یا دادهایی را در یک فایل ذخیره کنید. در چارچوب .NET دو کنترل برای این موارد در نظر گرفته شده است: OpenFileDialog و SaveFileDialog . که در این آموزش ما با کنترل OpenFileDialog کار خواهیم کرد.
برای دسترسی به این کنترل در جعبه ابزار، باید به بخش Dialogs آن مراجعه کنید و با استفاده از ماوس این کنترل را بر روی فرم قرار دهید. بعد از آن تنها کاری که باید انجام دهید، این است که خاصیت های مورد نظرتان به وسیله پنجره Properties تنظیم کرده و سپس متد مربوط به نمایش آن را فراخوانی کنید.

خاصیت های کنترل  OpenFileDialog

خاصیت:

AddExtension :این خاصیت مشخص می کند که اگر کاربر پسوندی را برای فایل مشخص مکرد، برنامه به طور اتوماتیک پسوند را به فایل اضافه کند یا نه؟ این مورد بیشتر در پنجره SaveFileDialog که در بخش بعد توضیح داده خواهد شد استفاده می شود.
CheckFileExist: مشخص می کند که اگر کاربر آدرس فایلی را وارد کرد که وجود نداشت، برنامه پیغام خطایی نمایش بدهد یا نه؟
CheckPathExist: مشخص می کند که اگر کاربر آدرس مسیری را وارد کرد ..........................

موضوعات مرتبط: فصل ششم: نمایش کادر های محاوره ای(کنترل OpenFileDialog) ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 8:53 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فصل ششم: نمایش کادر های محاورهای(کادر محاوره ای MessageBox)

ویژوال C# دارای چندین کادر محاوارهای درونی است که می تواند در طراحی ظاهر برنامه، کمک زیادی کند. این کادر ها، حقیقت همان پنجره عمومب هستند که در بیشتر برنامه های تحت ویندوز مشاهده کردید.به علاوه این کادر ها دارای خاصیت ها و متد های فراوانی هستند که به وسیله ی آن ها  می توانید این کادر ها را با قسمت های برنامه ی خود هماهنگ کنید.

در این فصل:

  • با روش های مختلف ایجاد یک کادر پیغام با ایکون ها و یا دکمه های گوناگون آشنا خواهید شد.
  • با نحوه ی ایجاد یک کادر Open که بتوانید برای دسترسی به فایل ها از آن استفاده کنید آشنا خواهید شد.
  • چگونگی ایجاد یک کادر Save  که بتوانید ازآ ن برای ذخیره اطلاعات برنامه استفاده کنید را مشاهده خواهید کرد.
  • مشاهده خواهید کرد که چگونه می توان با استفاده از کادر Font به کاربر اجازه دهید فونت مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • با کادر Color و موارد استفاده از آن در برنامه آشنا خواهید شد.
  • با استفاده از کادر print قابلیت های مربوط به امور چاپ را به برنامه اضافه خواهیم کرد.
در این فصل، این کادر های محاواره ای را به تفصیل مورد بررسی قرار خواهیم داد و مشاهده خواهیم کرد که چگونه به وسیله آنها می توانیم برنامه هایی که دارای ظاهری حرفه ای تر هستند را طراحی کنیم.

کادر محاوره ای MessageBox

کادر MessageBox یکی از کادر هایی است که در اغلب برنامه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از این کادر عموما برای نمایش یک پیغام به کاربر و دریافت جواب کاربر به آن پیغام استفاده می شود. با وجود اینکه در برنامه های قبلی به صورت یکنواخت از این کادر استفاده می کردیم، اما این کادر می تواند بر اساس موقعیت برنامه دارای ظاهری متفاوت باشد برای مثال می توانیم علاوه بر نمایش متن در آن، آیکون خاصی را نیز برای آن مشخص کنیم و یا دکمه های دیگری به جز دکمه OK در آن قرار دهیم.
در استفاده روزمره از برنامه های کامپیوتری، کادر های پیغام گوناگونی را مشاهده که دارای آیکون های شکل زیر هستند. در این بخش مشهده خواهیم کرد که چگونه می توان از این آیکون ها در کادر های محاوره ای استفاده کرد.

هنگام ایجاد یک برنامه ویندوزی، در مواقعی نیاز دارید که موردی را به کاربر اطلاع دهید و یا به کاربر هشدار دهید که یک پیشامد غیر منتظره رخ داده است برای مثال فرض کنید کاربر اطلاعاتی از برنامه را تغییر داده است و بدون ذخیره کردن تغییرات سعی در بستن برنامه دارد. در این حالت می توانید کادر پیغامی حاوی آیکون هشدار(سومین آیکون از چپ) و یا آیکون اطلاعات (اولین آیکون از چپ)  و یک پیغام مناسب را به کاربر نمایش دهید و بگویید که در صورت بسته شدن برنامه تمام اطلاعات ذخیره نشده از بین می روند. همچینی می توانید دکمه های OK و Cancel را درکادر پیغام قرار دهید تا کاربر بتواند به بستن برنامه ادامه دهد و یا این عمل را لغو کند.

آیکون های قابل استفاده در یک کادر پیغام را در شکل بالا مشاهده کردید. در جدول زیر چهار آیکون قابل استفاده در کادر پیغام آورده شده است. در حقیقت آیکون مورد استفاده در این قسمت از سیستم عامل دریافت می شودو فعلا چهار آیکون برای این موارد در نظر گرفته شده است که برای هماهنگی بعضی از آن ها دارای چند نام هستند:

نام عضو                                توضیح

Asterisk                       مشخص می کند که یک آیکون اطلاعات در کادر پیغام نمایش داده شود.
Information                مشخص می کند که یک آیکون اطلاعات در کادر پیغام نمایش داده شود.
Error                            مشخص می کند که یک آیکون خطا را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Hand                            مشخص می کند که یک آیکون خطا را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Stop                              مشخص می کند که یک آیکون خطا را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Exclamation                مشخص می کند که یک آیکون هشدار را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Warning                       مشخص می کند که یک آیکون هشدار را در کارد پیغام نمایش داده شود.
Question                      مشخص می کند که یک آیکون علامت سوال را در کارد پیغام نمایش داده شود.
None                             مشخص می کند که هیچ آیکونی در کارد پیغام نمایش داده نشود.

دکمه های موجود برای کادر پیغام:

در هر کادر پیغام می توانید یکی از چندین گروه دکمهی موجود را نمایش دهید.در جدول زیر گزینه های قابل انتخاب برای این مورد شرح داده شده اند:

نام عضو                                          شرح

AbortedRetryIgnore               مشخص می کند که کادر شامل دکمه های Abort،RetryوCancel باشد.
OK                                               مشخص می کند که که کادر شامل دکمه  OK باشد.
OKCancel                                  مشخص می کند که کادر شامل دکمه های OK،Cancel باشد.
RetryCancel                              مشخص می کند که کادر شمل دکه های RetryوCancel باشد.
YesNo                                        مشخص می کند که کادر شمل دکه های YesوNo باشد.
YesNoCancel                           مشخص می کند که کادر شامل دکمه های NoوYesوCancel باشد  .

تعیین دکمه ی پیش فرض:

هنگام تنظیم ویژگیهای مختلف یک کادر پیغام برای نمایش،علاوه بر مشخص کردن دکمه های آن می توانید مشخص کنید که کدام دکمه به عنوان پیش فرض در نظر گرفته شود. به عبارت دیگر با استفاده از این ویژگی مشخص می کنید که در بین دکمه های موجود در کادر، کدام کدام دکمه باید دارای فکوس باشد. با تنظیم این مورد می توانید به کاربر اجازه دهید که بعد از خواندی متن کادر پیغام با فشار  دادن کلید Enter و بدون حرکت ماوس، دکمه ی پیش فرض را انتخاب کند. برای تنظیم این مورد باید از شمارنده MessageBoxDefaultButton استفاده کنید که شرح گزینه های آن در جدول زیر آمده است:

نام عضو                    شرح

Button 1               مشخص می کند که دکمه اول در کادر پیغام به عنوان دکمه پیش فرض در نظر گرفته شود.
Button 2              مشخص می کند که دکمه دوم در کادر پیغام به عنوان دکمه پیش فرض در نظر گرفته شود.
Button 3              مشخص می کند که دکمه سوم در کادر پیغام به عنوان دکمه پیش فرض در نظر گرفته شود.
ترتیب دکمه ها از سمت چپ در نظر گرفته می شود. برایمثال اگر در کادر پیغام سه دکمه YesوNoوCancel داشته باشید و دکمه سوم را به عنوان دکمه پیش فرض مشخص کنید، دکمه ی Cancel پیش فرض خواهد بود. همچنین اگر در کادر پیغام دو دکمه YesوNo داشته باشید و دکمه سوم را به عنوان پیش فرض مشخص کنید، دکمه Yes پیش فرض خواهد بود.

گزینه های مختلف کادر پیغام:

هنگام کار با کادر پیغام علاوه بر گزینه های بالا، موارد دیگری نیز قابل تنظیم است که در شمارنده MessageBoxOptions قرار دارد.بعضی از مواد پر کاربرد که در این قسمت قابل تنظیم هستند، در جدول زیر توضیح داده شده اند:

نام عضو                       شرح

RightAlign              مشخص می کند که متن داخل کادر پیغام باید از سمت راست نوشته شود.این حالت بر عکس حالت پیشفرض  است که متن از سمت چپ نوشته می شود.
RTLReading         مشخص می کند که کادر پیغام باید برای نمایش متن راست  به چپ، تنظیم شود. این حالت برای نمایش متن به زبان هایی مناسب است که از راست به چپ نوشته می شوند (مانند فارسی). برای مثال در این حالت آیکون کادر پیغام در سمت راست متن قرار می گیرد.

حالتهای مختلف استفاده از متد Show:


.....................................................


موضوعات مرتبط: فصل ششم: نمایش کادر های محاورهای(کادر محاوره ای MessageBox) ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 8:14 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

مفهوم فکوس در C#

مفهوم فکوس:

اگر  هنگام اجرای برنامه دقت کنید، مشاهده می کنید که هنگامی که برنامه شما در حال اجراست و شما به برنامه دیگری می روید و سپس به همین برنامه باز می گردید، تمام متن وارد شده در جعبه متنی به صورت انتخاب شده در می آید. این مورد به این دلیل است که فکوس برنامه بر روی کنترل TextBox قرار گرفته است. در اصطلاح، هنگامی که یک کنترل در یک برنامه انتخاب شود، گفته می شود که فکوس روی آن قرار گرفته است. برای مثال به شکل زیر دقت کنید.در این شکل دو کنترل Button بر روی فرم قرار گرفته اند. همانطور که می بینید در این فرم یکی از کنترل ها بصورت انتخاب شده است. بنابراین اگر کلید Enter فشار داده شود، همانند این خواهد بود که با ماوس بر روی دکمه انتخاب شده کلیک شودو کد مربوط به رویداد کلیک آن اجرا شود.
اگر چندین کنترل TextBox در یک فرم قرار داشته باشند، هنگامی که متنی را در برنامه تایپ کنید، متن در کنترلی نوشته می شود که دارای فوکوس است.
برای این کنترل های موجود در یک فرم جا به جا شوید و کنترل دیگری را به صورت انتخاب شده در آورید می توانید از کلید Tab در برنامه استفاده کنید برای مثال در فرم نمایش داده شده در شکل بالا تگر کاربر .................

موضوعات مرتبط: مفهوم فکوس در C# ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 8:10 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

ایجاد برنامه های پیچیده تر _ قسمت 3

استفاده از چندین فرم در برنامه:

تمام برنامه های ویندوزی دارای دو نوع پنجره هستن: پنجره های معمولی و کادر های محاواره ای.یک پنجره معمولی صفحه اصلی رابط کاربر را در برنامه نمایش می دهد. برای مثال در برنامه word، کاربران از یک پنجره عادی که که صفحه اصلی برنامه را تشکیل می دهد برای وارد کردن و یا ویرایش متن استفاده می کند.

هنگامی که بخواهید عمل خاصی را در برنامه انجام دهید، یک کادر محاواره ای توسط برنامه نمایش داده می شود.این نوع از پنجره ها تا زمانی که بسته نشده اند به کاربر اجازه نمی دهند که به صفحه اصلی برنامه دسترسی پیدا می کند. برای مثال اگر در برنامه word گزینه print را انتخاب نید، یک کادر محاواره ای نمایش داده می شود و تا زمانی که با کلیک کردن بر روی دکمه های OK یا Cancel کادر را نبندید، نخواهید توانست متن داخل سند word را تغییر دهید. کادر هایی که به این صورت در یک برنامه نمایش داده می شوند، به فرم های مقید و یا فرم های مودال معروف هستند.
کادرهای محاوره ای همانند کادر مربوط به چاپ و یا کادر های مشابه به ان،در فصل های بعد بررسی خواهند شد. در این بخش بر روی اضافه کردن فرم های عادی به برنامه تمرکز خواهیم کرد و در تمرین بعد، یک فرم ساده ا به صورت مودال نمایش خواهیم داد.

فرم About

بیشتر برنامه ها دارای یک کادر محاواره ای About هستند که نام برنامه و همچنین حقوق مولف آن را شرح می دهد در برنامه قبلی یک کنترل Button برای این قسمت در نوار ابزار قرار دادیم. حال فرم مربوط به آن را ایجاد خواهیم کرد.

امتحان کنید:اضافه کردن فرم About

  • برای اضافه کردن یک فرم به برنامه می توانید از پنجره Soloution Explorer استفاده کنید. برای این کار در این پنجره بر روی نام پروژه ی Text Editor کلیک راست کنید و از منوی باز شده گزینه Add-> Windows Forms را انتخاب کنید. در پنجره Add New Item – Text Editor همانند شکل زیر در قسمت Templates گزینه About Box را انتخاب کرده و سپس در کادر Name نام About.cs را وارد کنید. در انتها بر ......

موضوعات مرتبط: ایجاد برنامه های پیچیده تر _ قسمت 3 ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 8:0 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

ایجاد برنامه های پیچیده تر _ قسمت 2

ایجاد نوار وضعیت:

همانطور که در برنامه های ویندوزی دیگر مشاهده کرده اید، یک نوار وضعیت، پنل کوچکی است که در پایان صفحه قرار می گیرد. و وضعیت کنونی برنامه را مشخص می کند. در بخش امتحان کنید بعد، نحوه ایجاد نوار وضعیت در یک برنامه را بررسی خواهیم کرد.

امتحان کنید: ایجاد یک نوار وضعیت

  • با استفاده از جعبه ابزار ویژوال استودیو، یک کنترل StatusStrip را در فرم قرار دهید. مشاهده خواهید کرد که این کنترل به طور اتوماتیک در قسمت پایین فرم را گرفته و طول ان نیز به اندازه طول صفحه خواهد شد
  •  در این مرحله یک کنترل لیبل را با لیست کنترل های موجود در StatusStrip اضافه کنید اضافه کنید تا بتوانید متن های مورد نظرتان را در آن نمایش دهبد. برای این کار بر روی نوار وضعیت اضافه شده به فرم کلیک راست کرده و از منوی باز شده Edit Items… را انتخاب کنید تا پنجره Items Collection Editor باز شود. این پنجره نیز مشابه پنجره ی Items Collection Editor برایکنترل نوار ابزار است. در جعبه ترکیبی سمت چپ این پنجره گزینه StatusLabel را انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه Add کلیک کنید.
  • خاصیت های کنترل لیبل اضافه شده به نوار ابزار وضعیت برابر با مقادیر زیر قرار دهید:
Name==sspStatus
DisplayStyle==Text
Text==Ready
  • بر روی دکمه Ok  در پنجره Items Collection Editor کلیک کنید.
  • به قسمت ویراریشگر کد بروید و کد زیر را در کلاس برنامه اضافه کنید:
در این مرحله نیازی نیست که برنامه را اجراکنید، زیرا هنوز کد اصلی آن راوارد نکرده ایم. بنابراین بهتر است مروری بر قسمتهای قبلی داشته باشیم.

چگونه کار می کند؟؟

در ویژوال ، کنترل ها می توانند به یکی از لبه های فرم متصل شوند. به صورت پیش فرض کنترل Status Strip به پایین فرم متصل می شود البته این خاصیت قابل تغییر است و می توانید در صورت لزوم با استفاده از خاصیت Dock آن را تغییر دهید. به این ترتیب  هنگامی که اندازه فرم تغییر کند، چه در زمان طراحی  و چه در زمان اجرا ، نوار وضعیت (کنترلStatusStrip)  موقعیت خود را با اندازه جدید فرم تنظیم خواهد کرد.

txt2

دلیل اینکه خاصیت را از نوع Public تعریف کردهام  نیز به همین مورد بر می گردد.در حقیقت عبارت Public به این معنی که کد های دیگری که در خارج  از این هستند، می توانند به این خاصیت درسترسی داشته باشند و آن استفاده کنند. اگر نخواهید برنامه های دیگر این خاصیت را تغییر  دهند، باید این خاصیت را از نوع Private تعریف کنید. در فصول بعد بیشتر با ان ها آشنا خواهیم شد.

ایجاد قسمت ویرایش متن:

در بخش امتحان کنید بعد، TextBox ای را در فرم قرار می دهیم که کاربر بتواند متن مورد نظر خود را در آن وارد کند.هر کنترل TextBox دارای خاصیتی به نام Multiline است که بصورت پیش فرض برابر با False  است. این خاصیت مشخص می کند که آیا کنترل می تواند بیش از یک خط متن را در خود جای دهد یا خیر. اگر مقدار این خاصیت برابر با true قرار دهید، می توانید اندازه ی TextBox را به هر اندازه ای که بخواهید تغییر دهید و کنترل نیز می تواند هر چند خط متن که در آن وارد شود را نمایش دهد.

امتحان کنید:ایجاد قسمت ویرایش متن

  • به قسمت مربوط به طراحی فرم بروید و با استفاده از جعبه ابزار ویژوال استودیو یک کنترل TextBox بر روی فرم قرار دهید.
  • خاصیتهای کنترل را مطابق با مقادیر زیر تنظیم کنید:
Name==txtEdit
Dock==Fill
Multiline==True
ScrollBars==Vertical

پاک کردن بخش ویرایشگر متن:

در بخش امتحان کنید بعدی، خاصیتی به نام EditText ایجاد خواهید کرد که به وسیله آن بتوانید متن موارد شده در در TextBox را دریافت کرده و یا آن را تغییر دهید . به این ترتیب پاک کردن متن داخل TextBox بسیار ساده خواهد بود، کافی است که این خاصیت را برابر با یک رشته خالی مانند String.Empty قرار دهید.
امتحان کنید: پاک کردن متن داخل ویرایشگر

Form

  • به قسمت ویرایشگر کد برنامه بروید و کد زیر را در آن ............

این نوشته ادامه دارد


موضوعات مرتبط: ایجاد برنامه های پیچیده تر _ قسمت 2 ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 7:52 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

ایجاد برنامه های پیچیده تر _ قسمت 1

برنامه های عدای علاوه بر کنترل هایی مانند Button و یا TextBox و …. ، عموما دارای بخش هایی مانند نوار ابزار و نوار وضعیت نیز هستند. ایجاد این قسمت ها با استفاده از کنترل های موجود در وِیژوال C# کار بسیار ساده ای است.
در بخش بعد برنامه ای خواهیم نوشت که بوسیله ان بتوانیم متن وارد شده در برنامه را تغغیر دهیم و آن را به حروف بزرگ یا کوچک تبدیل کنیم.
برنامه ویرایشگر متن:
در قسمت امتحانکنید زیر، برنامه ای خواهیم نوشت که بوسیله ان متن وارد شده در یک Textbox را ویرایش کرد.در این برنامه از یک نوار ابزار استفاده می کنیم تا بوسیله آن رنگ متن را تغییر دهیم و یا آن را به حروف بزرگ و یا کوچک تبدیل کنیم.
همچنین در این برنامه از یک نوار وضعیت نیز استفاده می کنیم تا بتوانیم هنگامی که بر روی یکی از کلید های نوار ابزار کلیک شد، وضعیت برنامه را بر اساس آن نمایش دهیم.
اولین مرحله در این برنامه ایجاد یک پروژه جدید است.

امتحان کنید: ایجاد یک برنامه ویرایشگر متن

  • یک پروزه جدید به نام Text Editor ایجاد کنید.
  • در اغلب موارد نام Form1 برای یک فرم مناسب نیستف زیرا در برنامه به وسیله ی این نام نمی توان فرم ها را از یکدیگر را تشخیص داد. برای تغییر نام فرم این برنامه، در پنجره  Solution Explorer بر روی نام فرم کلیک راست کرده و از منوی باز شده گزینه Rename را انتخاب کنید. سپس همانند شکل زیر نام فرم را به TextEditor.cs تغییر دهید.
soloution
  • حال بر روی فرم در قسمت طراحی فرم کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس در پنجره Properties خاصیت Text ان را به  Text Editor و خاصیت Size فرم را به 460;600 تغییر دهید.
در قسمت بعد به طراحی رابط کاربری برنامه خواهیم پرداخت.

ایجاد نوار ابزار:

همانطور که می دانید یک نوار ابزار مجموعه ای از کنترل هاست که اغلب ان ها Button هستند، همانند نوار ابزار موجود در محیط ویژوال استودیو در بخش امتحان کنید بعد، یک نوار ابزار  برای برنامه ایجاد کرده Button  های مورد نیاز را نیز به آن اضافه خواهیم کرد.

امتحان کنید: اضافه کردن نوار ابزار

  • با استفاده از قسمت جعبه ابزرا ویژوال استودیو، کنترل ToolStrip را انتخاب کرده و بوسیله ماوس ان را  بر روی فرم قرار دهید. این کنترل به صورت اتوماتیک در بالای فرم قرار خواهد گرفت.
  • برای اینکه بتوانیم تعدادی کنترل را به نوار ابزار اضافه کنیم، باید از پنجره Items Coleection Editor استفاده کنیم.برای نمایش این پنجره بر روی نوار ابزار در بالای فرم کلیک راست  کنید و از منوی باز شده گزینه Edit Items… را انتخاب کنید.
  • در این مرحله باید شش کنترل Button به نوار ابزار اضافه می کنیم تا در برنامه از ان ها استفاده کنیم. دکمه های UpperCase ,LowerCase ,Blue ,Red ,Clear  و دکمه About
  • با استفاده از پنجره Items Collection Editor می توانید کنترلهای مورد نیاز خود را به نوار ابزار اضافه کنید. برای انتخاب نوع کنترل باید از ComboBox  ای که در گوشه بالای سمت چپ صفحه قرار دارد استفاده کنید از لیست این قسمت گزینه Button را انتخاب کرده و بر روی دکمه Add کلیک کنید تا یک کنترل Button به فرم اضافه شود. به این ترتیب لیستی  مربوط به خاصیت های مربوط به این کنترل را، همانند خاصیت های موجود  در پنجره Properties مشاهده خواهید کرد. برای  تمام کنترل هایی که در این قسمت اضافه می کنیم نام ونحوه  نمایش آنها را تغییر دهید، یک ایکون مناسب برای آنها انتخاب کنید، متن داخل انها را پاک کنید و یک متن راهنمای مناسب برای ان ها قرار دهید. خاصیت Name کنترل Button جدید را هماننذ شکل زیر به tbrClear تغییر دهید. این کنترل برای پاک کردن متن وارد شده در داخل ویرایشگر به کار می رود.
Toolstrip
  • خاصیت DisplayStyle را نیز به Image تغییر دهید.
  • در لیست خاصیت های موجود برای این کنترل، خاصیت Image

ادامه دارد…..


موضوعات مرتبط: ایجاد برنامه های پیچیده تر _ قسمت 1 ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 7:48 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

 

اموزش کار با فایل های xml در C#

 

سلام _ ی نکته رو ذکر کنم شاید زیاد ترتیب رعایت نشده باشه ولی سعی کردم تا جایی که ممکنه ساده بیان کنم مطالبو

فایل های xml  یک نوع فایل متنی است که قائده ی خاصی در انها وجود دارد . در این نوع فایل ها از تگ ها برای مشخص کردن اطلاعات استفاده میشه که تگ ها رو خودمون تعرف میکنیم برای مثال
برای ذخیره کردن سن یک نفر به این صورت عمل میکنیم
<age>21</age>
متن داخلی این دو تگ برابر با مقدار سن فرد مورد نظر است.
برا نشون دادن س میتونید هر چیزی رو تعریف کنید مثلا     <a>21</a>
تگها رو میشه تو در تو تعریف کرد برای مثال من اطلاعات کامل مربوط به یک شخص رو توی یک فایل xml میخوام ذخیره کنم ، توضیحشو بعدا میگم

 

یادتون باشه که xml   به بزرگ و کوچکی حروف حساس است
خط اول تعریف فایل به عنوان xml  هست
بیرونی ترین تگ به عنوان تگ ریشه شناخته میشه اینجا میشه Student
Xml دقیقا میشه پیاده سازی درخت و رابطه والد و فرزندی دارن
تا تگ فرزند بسته نشده نمیشه تگ والد رو بست ( در اینجا باید اول تگ های Name , Family , age  بسته بشن و بعد از اون Student  رو بست.)
میشه برا تگ ها  ویژگی هایی رو نیز در نظر گرفت
مثلا میشه اطلاعات همین دانش اموز رو به صورت زیر نشون داد
چون تگ مقدار داخلی نداره تگ رو بدون ذکر نام میبندیم به صورت بالا
فاصله ها در نظر گرفته نمیشه در فایل های xml
کد زیر برا کامنت گذاشتن استفاده میشه به جای comment   توضیحاتتون رو قرار میدین
خب دیگه میریم سراغ کد نویسی توی سی شارپ برا تولید یک فایل xml
  1. اول باید یک فایل xml  رو تولید کنین که میتونین با استفاده از visual studio
  2. Add new item  رو انتخاب کنید و از اونجا  Xml File  رو انتخاب کرده و اسمشو وارد میکنید و add  رو بزنید تا فایل ساخته بشه
  3. System.xml  رو به رفرنس هاتون .....................
امیدوارم که مفید بوده باشه
موفق باشید

موضوعات مرتبط: اموزش کار با فایل های xml در C# ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:, | 7:41 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فصل پنجم _ ایجاد یک برنامه ساده(شمارش تعداد کاراکترها و کلمات) _ C#

ویژوال استودیو دارای مجموعه کاملی ازکنترل ها است که می توانید برای طراحی برنامه های خود از آن ها استفاده کنید. در طراحی کی برنامه، اغلب با استفاده از این کنترل ها می توان برنامه را طراحی کرد . اما در فصل های بعد خواهید دید که چگونه می توانید کنترل هایی مخصوص به خودتان بسازید.
درقسمت بعد مشاهده خواهیم کرد که چگونه می توان با ترکیب این کنترل ها، برنامه ساده ای را ایجاد کرد. در قسمت امتحان کنید بعد یک برنامه ساده ویندوزی ایجاد خواهیم کرد که به کاربر اجازه دهد متنی را در یک کادر وارد کند. سپس برنامه تعداد حروف متن و تعداد کلمات آن را شمرده و آن را در صفحه نمایش می دهد.

ایجاد فرم:

برای نوشتن این برنامه، اولین کار ایجاد یک پروژه جدید و ساختن یک فرم برای برنامه است.این فرم شامل دوکنترل TextBox چند خطی خواهد بود تا کاربر بتواند متن مورد نظر خود را در ان وارد کند. همچنین برنامه شامل 2 کنترل RadioButton خواهد بود که به کاربر اجازه می دهد، بین شمردن کلمات متن وی حروف آن یک مورد را انتخاب کند.

امتحان کنید: ایجاد فرم

  • پروژه جدیدی به نام Word Curent ایجاد کنید.
  • بر روی فرم برنامه کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس با استفاده از پنجره Properties خاصیت سهظث  را برابر با 424;312، خاصیت StartPosition را برابر CenterScreen . خاصیت Text آن را برابر با Word Counter قرار دهید.
  • یک کنترل TextBox بر روی فرم قرار دهید و خاصیت هایی که در زیر نوشته شده است را تنظیم کنید:
Name==txtWords
Location==8,23
Multiline== True
ScrollBars==Vertical
Size==400,217
  • برای این که کاربر را در استفاده از فرم راهنمایی کنید، باید یک برچسب نیز روی فرم قرار دهید.برای این کار از جعبه ابزار کنترل Label را انتخاب کنید و آن را با استفاده از ماوس همانند قرار دادن کنترل Textbox، بر روی فرم قرار دهید. و خاصیت Text  آن را برابر با Enter some text into this box قرار دهید .

txt1

  • برنامه شما قادر خواهد بود تعداد کلمات ونیز تعداد حروف داخل یک متن را بشمارد. بنابراین باید به کاربر اجازه دهید که شمارش تعداد و یا تعداد حروف را انتخاب کند. برای این کار می توانید از دو کنترل RadioButton استفاده کنید.با استفاده از جعبه ابزار، 2کنترل  RadioButton در کنار هم و در پایین TextBox بر روی فرم قرار دهید.سپس خاصیتهای این کنترل ها را برابر با مقادیر مشخص شده در زیر را وارد کنید.
خاصیت ها برای دکمه رادیویی اول :
Name==radCountChar
Checked==True
Text==Chars
خاصیت ها برای دکمه رادیویی دوم:
Name==radCountWords
Text==Words
  • هنگامی که کاربر متنی را در  مادر مشخص شده وارد کرد، برنامه تعداد کاراکتر ها و یا تعداد کلمات آن را خواهد شمرد. در مرحله بعد این تعداد باید به وسیله پیغام مناسب به کاربر نمایش داده شود.بنابراین،برای نمایش نتیجه دو کنترل لیبل را در کنار کنترل های RadioButton در فرم قرار دهید.
  • کنترل لیبل اول( که دارای نام Label2 است) فقط برای نمایش یک متن ثابت در طول برنامه به کار می رود،بنا براین نیازی نیست که نام آن را تغییر دهیم.کافی است که خاصیت Text آن را با The result are: تنظیم کنیم.لیبل دوم برای نمایش نتیجه به کار می رود. بنابراین خاصیت Name آن را برابر با lblResults قرار می دهیم و متن داخل Text را نیز پاک می کنیم. بعد از انجام این موارد فرم برنامه شما مشابه شکل زیر باشد.
  • حال که کنترل ها را در مکان مورد نظرتان بر روی فرم قرار دادید، بهتر است کار ی کنید که در جای خود ثابت باقی بمانند و موقعیتشان به طور تصادفی تغییر نکند. برای این کار یکی از کنترل های روی فرم را انتخاب کرده و سپس گزینه  Format ->Lock Controls از نوار منو انتخاب کنید.وقتی که این گزینه را انتخاب کنید شما دیگر قادر نخاهید بود که مکان و اندازه آن را تغییر دهید

frm

شمارش کاراکتر ها:

txt2

امتحان کنید: شمارش کاراکتر ها

  • درقسمت ویرایشگر کد، کد زیر را درون کلاس مربوط بهForm 1 وارد کنید به یاد دارید که برای قرار دادن برای قرار دادن بخش های توضیحی از نوع XML Document Coment  باید سه کاراکتر / را به طور متوالی قبل از تابع وارد کنید.

txt3

  •  برنامه را اجرا کنید و متنی را در TextBox وارد کنید مشاهده خواهید کرد که تعداد کاراکترهای موجود در متن در پایین فرم شکل  زیر نمایش داده می شود.
چگونه کار می کند؟؟

txt4

char

 سپس عدد به دست امده با پیغام مناسب در کنترل لیبل قرار می گیرد تا تعداد کاراکتر های موجود در متن به کاربر اطلاع داده شود.

 شمارش کلمات:

اگر چه نوشاتن یک برنامه با استفاده از ویژوال بسیار ساده به نظر می رسد، اما ارائه یک راه حل ظریف و کارامد برای یک مسئله به ترکیبی از تجربه و استدلال نیاز دارد.
برای مثال همین برنامه را در نظر بگیرید.شما می خواهید هنگامی که دکمه رادیویی Words انتخاب شده بود، برنامه تعداد کلمات را بشمارد و هنگامی که دکمه رادیویی Chars انتخاب شده بود برنامه تعداد کاراکتر ها را بشمارد. در این مورد باید به دو مورد توجه کنید. اول اینکه زمانی که به رویداد Text Change پاسخ می دهید، برای شمارش تعداد کلمات باید از یک تابع  و برای شمارش تعداد کاراکتر ها باید از تابعی دیگر استفاده کنید.البته این مورد زیاد سخت نیست.
دوم اینکه هنگامی که کاربر بر روی یکی از کنترل های RadioButton کلیک می کند، باید متن نمایش داده شده را از “Characters” به “Word” و یا بر عکس تغییر دهید.

امتحان کنید: شمارش کلمات

  • اگر همچنان برنامه در حال اجراست، آن را متوقف کنید.اولین کاری که باید انجام دهید این است که تابع دیگری بنویسید که تعداد کلمات موجود در یک متن مشخص را بشمارد.کد زیر را به برنامه اضافه کنید تا تابع Count Words ایجاد شود:
  •  در این مرحله زیر برنامه ای به نام UpdatDisplay ایجاد خواهیم کرد که متن را از TexBox دریافت کند و بعد از تشخیص اینکه تعداد کاراکتر ها را باید بشمارد و یا تعداد کلمات را، عدد مورد نظر را در صفحه نمایش دهد.برای اضافه کردن این زیر برنامه اضافه کردن این زیر برنامه کد زیر را به برنامه اضافه کنید:
  •  حال به جای اینکه در متد مربوط به رویداد کلیک، تابع CountCharacters را فراخوانی کنیم، تابع UpdateDisplay را فراخوانی می کنیم. بنابراین تغییرات زیر را در این متد ایجاد می کنیم.

txt5

  •  مراحل قبل را برای کنترل radCountChars نیز تکرار کنید:
 برنامه را اجرا کرده و متنی را در قسمت مشخص شده وارد کنید. سپس بر روی دکمه رادیویی Words کلیک کنید. مشاهده می کنید که متن نمایش داده شده در فرم تغییر کرده و تعداد کلمات را نمایش دهد.(شکل زیر)

word

لینک دانلود پروژه Words Curent

چگونه کار می کند؟؟

قبل از اینکه به بررسی قسمتهای مختلف برنامه بپردازیم، بهتر است که نحوه عملکرد تابع CountWords را برسی کنیم:
 در ابتدای تابع مقدار خاصیت Text مربوط به TextBox را با عضو  Empty از کلاس String بررسی می کنیم تا از وجود متن  در آن مطمئن شویم. عضو Empty از کلاس String برابر با رشته ای به طول صفر (“”) است.بنابراین اگر مقدار داخل خاصیت Text برابر با این عضو باشد می توان فهمید که متنی داخل TextBox وارد نشده است.دراین حالت تابع مقدار صفر را بر می گرداند.

txt6

نکته: در این برنامه فرض کرده ایم که رشته به صورت استاندارد در TextBox وارد شده است، یعنی تمام کلمات فقط با یک کاراکتر فاصله از یک دیگر جدا شده اند.بنابراین اگر بین کلمات متنی که در برنامه وارد می کنید بیش از یک فاصله وجود داشته باشد، تعداد کلمات به صورت نادرست نمایش داده می شود.

txt7

txt8

امیدوارم از آموزش خوشتون اومده باشه(نظر در مورد نحوه آموزش یادتون نره)

 


موضوعات مرتبط: فصل پنجم _ ایجاد یک برنامه ساده(شمارش تعداد کاراکترها و کلمات) _ C# ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 29 مرداد 1393برچسب:, | 8:38 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فصل پنجم _ ایجاد برنامه های ویندوزی _ رویداد های دکمه فرمان_ C#

مانطور که در قسمت های پیش مشاهده کردید،  در C# پنجره ها به نام فرم شناخته می شوند. در چهار فصل قبلی از این فرم ها در برنامه خود استفاده می کردید، اما درک کاملی از آن نداشتید و بیشتر ب روی کد هایی که درو آن می نوشتید تمرکز می کردید.
در این فصل بیشتر با جزئیات فرم های ویندوزی آشنا خواهید شد  و مشاهده خواهید کرد که چگونه می توان با استفاده از فرم های ویندوزی در ویژوال، برنامه هایی با امکانات کامل نوشت.در این فصل به صورت کلی به بررسی مباحث زیر خواهیم پرداخت:
  • اضافه کردن خصوصیات بیشتر  به فرم با استفاده از کنترل های .RadioButton  TextBox 1 Button
  • ایجاد یک نوار ابزار ساده که دارای دکمه های برای پاسخ به رویداد ها باشد.
  • ایجاد برنامه های ویندوزی که دارای بیش از یک فرم باشند.

پاسخ به رویداد ها :

txt 1

تنظیم یک رویداد برای کنترل Button:

یک روش خوب برای توضیح مفهوم رویداد، ایجاد یک رویداد  برای دکمه فرمان است. برای مثال یک رویداد کلیک که کد مربوط به ان هنگام کلیک شدن بر روی دکمه فرمان اجرا شود. در برنامه های ویندوزی رویداد های زیادی وجود دارند که هر یک در موقع خاصی رخ می دهند. تا کنون استفاده از رویداد کلیک مربوط به دکمه فرمان را در عمل دیده اید. در بخش امتحان کنید زیر، رویداد بیشتری از کنترل دکمه فرمان را در قسمت های قبلی مشاهده نکردید بررسی خواهیم کرد.

امتحان کنید: استفاده از رویداد های دکه فرمان

  • یک پروژه جدید به نام Hello World 2 ایجاد کنید.
  • بر روی فرم ایجاد شده کلیک کنید و سپس در پنجره Properties خاصیت..................

امیدوارم از آموزش خوشتون اومده باشه(نظر در مورد نحوه آموزش یادتون نره)


موضوعات مرتبط: فصل پنجم _ ایجاد برنامه های ویندوزی _ رویداد های دکمه فرمان_ C# ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 29 مرداد 1393برچسب:, | 8:18 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فصل چهارم ـ بخش ششم ـ ایجاد جداول قابل جستجو با Hshtable ها

تا کنون اگر می خواستید عنصری را در یک ارایه یا یک لیست پیوندی بیان کنید‍ باید اندیس عدد صحیح آن را که معرف مکان قرار گرفتن آن عنصر بود مشخص می کردید. اما اگر می خواستید برای دسترسی به آن عنصر از مقادیر دیگری به جز  اندیس استفاده کنید نم توانستید این روش را به کار ببرید. برای مثال فرض کنید در برنامه قبل می خواستید اطلاعات مشترکین را براساس آدرس پست الکترونیکی آنها بدست آورید.
در این قسمت نوع خاصی از کلکسیون ها به نام Hashtable را بررسی خواهیم کرد که روش های بهتری را برای جستجو اراپه می دهند. این کلکسیون ها بر اساس یک مقدار کلیدی که برای آن ها مشص می شود آرایه را جستجو می کنند.

استفاده از Hashtable :

Hashtable نوعی کلکسیون است که هر عنصر آن دارای یک کلید است. با استفاده از این کلید می توانید به مقدار عنصر در کلکسیون دسترسی پیدا کنید.برای مثال فرض کنید اطلاعات مشترکی با نام Darrel را که از نوع Customer است در یک  Hashtable قرار می دهید و مقدار کلیدی این عنصر را نیز برابر با دسترسی به اطلاعات این مشترک ادرس پست الکترونیکی او مشخص کنید . در این صورت اگر برای دسترسی به اطلاعات این مشترک آدرس پست الکترونیکی او را وارد کنید می توانید به سرعت او را در لیست پیدا کنید.

txt1

جستجو در یک Hashtable بسیار سریع انجام می شود. زیرا صرف نظر از نوع عنصری که در این جدول ذخیره می کنید یک عدد صحیح کوچک به عنوان شناسه عنصر در نظر گرفته می شود . در امتحان کنید بعد نحوه استفاده از Hashtable ها را مشاهده خواهیم کرد.

نکته:عدد صحیحی که برای ذخیره شناسه یک کیلید در Hashtable به کار می رود فقط ۴ بایت از حافظه را اشغال می کند . بنابراین اگر رشته شامل ۱۰۰ کارکتر را که ۲۰۰ بایت حافظه را اشغال می کند به عنوان کلید در نظر بگیرید برای جستجو در جدول فقط اعداد ۴ بایتی با یک دیگر مقایسه می شوند که باعث افزایش سرعت می شود.

امتحان کنید: استفاده از Hashtable ها

  • پروژه ای را که در بخش قبل در فصل ۴  (Structure Demo) ایجاد کرده اید را دوباره باز کنید.ویراشگر کد را برای فرم باز کده و تغییر زیر را در تعریف متغییر objCustomers ایجاد کنید:
  •  به قسمت کد های مربوط به تابع CreateCustomer بروید و کد های آن را به صورت مشخص شده در زیر تغییر دهید:
  •  به بخش کد مربوط به متد btnDelete_Click بروید و تغییرات زیر را در آن ایجاد کنید:

موضوعات مرتبط: فصل چهارم ـ بخش ششم ـ ایجاد جداول قابل جستجو با Hshtable ها ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 29 مرداد 1393برچسب:, | 8:0 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فصل چهارم _ بخش پنجم _ کار با لیست های پیوندی در C#

فرض کنید که می خواهید لیستی ازاطلاعات تمام مشترکین  خود داشته باشید. در این حالت می توانید از اریه ها استفاده کنید، اما همیشه هم کار با آرایه ها چندان ساده نیست.
  • اگر نیاز داشته باشید که یک مشترک جدید را به اریه اضافه کنید، باید اندازه آرایه را تغییر دهید و سپس مشترک را به انتهای ارایه اضافه کنید. برای اینکار باید ارایه جدید که یک واحد بزرگتر از ارایه کنونی  است ایجاد کنید  وسپس تمام عناصر ارایه کنونی رابه ارایه جدید منتقل کنید  و مشترک جدید را نیز به ارایه اضافه کنید در انتها نیز اراه اول را از بین ببرید.
  • اگر بخواهید یک مشترک را از ارایه حذف کنید باید باید بصورت خطی در تمام عناصر ارایه به نبال مشترک بگردید و پس از پیدا کردن مکان آن، تمام عناصر ارایه را به جز عنصری که می خواهید حذف کنید، در یک ارایه جدید قرار دهید و ارایه کنونی را از بین ببرید.
  • برای این که یکی از مشترکین لیست را با مشترک دیگری تعویض کنید، باید مشترک اول را در ارایه پیدا کنید و سپس بصورت دستی مشترک اول را با مشترک دوم جابه جا کنید.
با استفاده از لیست های پیوندی در .NET که به وسیله کلاس ArrayList قابل دسترسی هستند می توانید به راحتی در طول برنامه ارایه ها کنترل کنید.

استفاده از لیست های پیوندی :

نحوه استفاده از لیست های پیوندی در امتحان کنید زیر شرح داده شده است.

امتحان کنید : استفاده از لیست های پیوندی

  • پروژه ای را که در بخش قبل در فصل 4  (Structure Demo) ایجاد کرده اید را دوباره باز کنید، به قسمت طراحی فرم ان بروید و یک کنترل ListBox به فرم اضافه کنید مکان کنترل های روی فرم را به نحوی تغیر دهید که فرم شما مشابه شکل زیر شود.خاصیت Name این ListBox را برابر با lstCustomer و خاصیت IntegralHeight ان را برابر با False قرار دهید.
نکته: می توانید با استفاده از Ctrl + A تمام کنترلهای روی فرم را انتخاب کنید سپس آنها را به موقعیت جدیدشان ببرید.

frm

  • ویرایشگر کد فرم را باز کرده و کد مشخص شده در زیر را به ابتدای کلاس Form1، بعد از تعریف کلاس اضافه کنید:
 نکته: اگر هنگام نوشتن این کد ویژوال استودیو نام ArrayList را کامل نکرد، به عبارت دیگر این کلاس را جز کلاسهای  تعریف شده نداشت بایستی فضای نام ان را به برنامه خود اضافه کنید. این کلاس در فضای نام System.Collection قرار دارد. یک فضای نام با استفاده از کلمه کلیدی using  به برنامه اضافه می شود. برای اضافه کردن  فضای نام System.Collection به بالا ترین خط در قسمت کدهای مربوط به Form1 بروید و کد زیر را وارد کنید:
 در فصل های بعدی در رابطه با کلمه کلیدی using بیشتر صحبت خواهیم کرد.
  • حالا متد زیر را برای اسیجاد یک مشترک جدید به برنامه اضافه کنید:
  •  سپس متد btnTest را به صورت زیر تغییر دهید:
 برنامه را اجرا کنید و بر روی دکمه Test کلیک کنید نتیجه ای مشابه شکل زیر مشاهده خواهید کرد.

lst

txt

امتحان کنید: باز نویسی متد ToString ()

  • قسمت ویرایشگر کد برای ساختار Customer را باز کرده و کد زیر در این ساختار، بعد از تعریف متغییر ها قرار دهید.همانطور که در کد مشاهده می کنید، این تابع دارای XML Document Comment است. از فصل 3 به بعد خاطر دارید که برای اضافه کردن این نوع توضیحات به برنامه باید از سه کاراکتر / متوالی قبل از متد استفاده کنید.
  •  برنامه را اجرا کرده و بر روی دکمه Test کلیک کنید. نتیجه ای را مشابه شکل زیر مشاهده خواهید کرد.

tostring

چگونه کار می کند؟

هنگامی که یک متغیر از نوع داده ای Customer به لیست اضافه شود، کنترل ListBox تا بع To String این متغییر را فراخوانی کرده ورشته ای که به وسیله این تابع برگردانده می شود را دریافت می کند. در این کد، متد  ToString را به صورتی باز نویسی کردیم که به جای برگرداندن نام خود ساختار، یک عبارت با معنی را نمایش دهد.
 نکته: به این عمل override کردن متد ها گفته می شود که در فصل های بعد بیشتر با آن آشنا می شویم.
یک لیست پیوندی که به وسیله ArrayList ایجاد می شود، می تواند لیستی از اشیاء و یا ساختار ها، از هر نوع که باشند، را در خو نگهداری کند. به عبارت دیگر می توانید اشیائی از نوع های گوناگون ..........................

 امیدوارم از آموزش خوشتون اومده باشه(نظر در مورد نحوه آموزش یادتون نره)


موضوعات مرتبط: فصل چهارم _ بخش پنجم _ کار با لیست های پیوندی در C# ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 29 مرداد 1393برچسب:, | 7:45 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فصل چهارم _ بخش چهارم _ساختار ها در C#

txt1

ایجاد ساختار ها:

در امتحان کنید زیر، با نحوه ایجاد یک ساختار آشنا خواهیم شد.

امتحان کنید: ایجاد یک ساختار

  • یک پروژه جدیدی به نام Structure Demo ایجاد کنید.
  • بعد از اینکه پروژه ایجاد شد در پنجره Solution Explorer بر روی ناک پروژه کلیک راست کرده، و از منوی نمایش داده شده گزینه Add را انتخاب کنید.سپس از یر منو باز شده گزینه Class… را انتخاب کنید . پنجره ای به نام Add New Item – Structure Demo نمایش داده خواهد شد. در قسمت نام عبارت Customer را وارد کرده و سپس بر روی دکمه Add کلیکک نید تا ایتم جدیدی به برنامه اضافه شود.
  • بعد از اینکه صفحه ای که جدید ایجاد کرده اید نمایش داده شد، کد های داخل ان را پاک کنید و کد های زیر را به جای ان وارد کنید:

موضوعات مرتبط: فصل چهارم _ بخش چهارم _ساختار ها در C# ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 29 مرداد 1393برچسب:, | 7:36 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |

فصل چهارم _ بخش سوم _ مفهوم ثابت ها

یکی دیگر از تمرین های خوب برنامه نویسی که باید با ان اشنا شوید استفاده از ثابت هاست.تصور کنید در حال نوشتن یک برنامه برای محاسبات مالیات برای حقوق کارمندان یک شرکت هستید.در هنگام نوشتن برنامه، در صد مالیاتی که باید از حقوق هر کارمند کم شود فرضا A درصد است. بعد از مدتی این مقدار به عددی مانند B تغییر پیدا می کند.در این حالت باید تمام قسمت هایی از برنامه که مالیت را a درصد وارد کرده اید پیدا کنید و عدد A را B تغییر دهید. حال اگر حجم برنامه بزرگ باشد، کار بسیار خسته کننده و طولانی را باید انجام دهید. با استفاده از ثابت ها در برنامه می توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید. همچنین ثابت ها باعث می شوند که خوانایی برنامه نیز افزایش پیدا کند.

استفاده از ثابت ها:

فرض کنید در برنامه ی زیر دو متد متفاوت مانند زیر دارید و در هر کدام می خواهید فایل مشخصی را باز کنید و روی آن عملیاتی انجام دهید:

موضوعات مرتبط: فصل چهارم _ بخش سوم _ مفهوم ثابت ها ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 21 مرداد 1393برچسب:, | 8:46 | نویسنده : کـــــوچـــــولـــــو |
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.

Flying Icon